W dniach 23-26 września 2025r. grupa młodzieży naszej szkoły pod opieką nauczycieli: p. B. Romanowskiej, p. E. Wiśniewskiej, p .W. Tomczak, p. W. Cwaliny oraz p. W. Niecieckiego uczestniczyła w wycieczce w Beskid Żywiecki. Głównym celem wyjazdu były alternatywne i wartościowe formy spędzania czasu wolego oraz poznanie atrakcji turystycznych i dziedzictwa kulturowego Polski.
Podczas wizyty studyjnej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Radzionkowie, odbywającej się w ramach prewencji niepożądanych zachowań młodzieży, pani wicedyrektor Barbara Kajdyna przedstawiła realia życia wychowanek MOW-u. Wymieniła wagary, narkotyki, kradzieże, hejt i przemoc rówieśniczą jako najczęstsze przyczyny kierowania dziewcząt do placówki resocjalizacyjnej. Podkreśliła też, że często zły czyn popełnia wiele osób, ale tylko jedna z nich ponosi jego konsekwencje prawne i zostaje sama z wielkim problemem, opuszczona przez koleżanki. Spotkanie uświadomiło młodzieży jak negatywne mogą być skutki zachowań negatywnych oraz jak ważne w życiu jest dokonanie właściwych wyborów.
Wizyta ta stanowiła integralną część projektu profilaktyki uniwersalnej „Bezpieczna i aktywna BUDOWLANKA” realizowanego w naszej szkole i była doskonałym uzupełnieniem programu profilaktyczno-wychowawczego.
Wycieczka promowała również aktywny wypoczynek i umożliwiała młodzieży poznanie największych atrakcji turystycznych Beskidu Żywieckiego. Wędrówka beskidzkim szlakiem na Mosorny Groń i Babią Górę była formą outdooreducation, czyli nauczania poza klasą szkolną. Uczniowie obok zasad bezpiecznego przejścia w górach poszerzyli wiedzę z dziedziny biologii (flora i fauna Babiogórskiego Parku Narodowego), geografii (pasma górskie i roślinność Beskidów) i historii (granice II Rzeczypospolitej oraz powojennej Polski). Największym wyzwaniem i lekcją motywowania uczniów do pracy nad sobą była wspinaczka w kroplach deszczu, we mgle i przy silnym wietrze na Królową Beskidów - Babią Górę, zwaną Kapryśnicą.
Zarówno podczas wędrówki z przewodnikiem, jak i w czasie spotkania z ratownikami GOPR w ramach programu edukacyjnego BEZPIECZNIE W GÓRACH uczniowie poznali zasady bezpieczeństwa i zagrożenia w turystyce górskiej oraz pozytywne aspekty działań na rzecz ratowania zdrowia i życia ludzkiego. Przedstawione przez ratowników GOPR sytuacje umożliwią młodzieży dokonywanie właściwych wyborów zarówno przed wyruszeniem w góry, jak i na szlaku.
Atrakcją dla młodzieży był zjazd wyciągiem krzesełkowym z Mosornego Gronia do Zawoi, warsztaty malowania na szkle oraz spacer po Starym Mieście w Krakowie.
Wycieczka była formą realizacji priorytetów MEN:
     1. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę,
         dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
     2. Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
     3. Profilaktyka przemocy rówieśniczej
Wyjazd realizowany był przy wsparciu finansowym Miasta Łomży w ramach Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Innych Uzależnień.

Refleksje młodzieży:
„Uświadomiłyśmy sobie, że wychowanki MOW w Radzionkowie to nie „trudna młodzież”, lecz młode dziewczyny z ogromnym bagażem doświadczeń, często zranione, pozbawione poczucia bezpieczeństwa i stabilnych wzorców rodzinnych.(…) Malowanie na szkle było świetnym doświadczeniem, a obrazki wyszły naprawdę super. Wejście na Mosorny Groń (…) i Babią Górę wymagało wysiłku, ale dało nam dużo satysfakcji i radość z pokonywania własnych słabości, a widoki na szczycie wynagrodziły trud.”
                                                                                                                                                       Maja Klimaszewska, Zosia Cwalina, Julia Iwaszkiewicz  kl. 4PP

„Najciekawszym i najważniejszym punktem naszej wycieczki było wejście na Babią Górę. Warunki pogodowe nie sprzyjały nam od samego początku, a szlak był bardzo trudny. Mimo przeciwności z każdym przystankiem czuliśmy coraz większą motywację, aby wspiąć się na ,,Diablak". Po wejściu ukazały się nam piękne widoki, a całe zmęczenie odeszło w zapomnienie. Dało nam to ogromną satysfakcję i dumę z siebie.”
                                                                                                                                                     Natalia Mierzejewski, Weronika Tyszka  kl. 4PP

„Wizyta w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Radzionkowie była okazją do spojrzenia na świat z innej perspektywy – zobaczenia, jak ważne są drugie szanse, wsparcie i praca nad sobą. Wejście na Babią Górę stało się metaforą wysiłku i wytrwałości – każdy krok, choć trudny, przybliżał do celu, a satysfakcja ze zdobytego szczytu pokazała wartość pokonywania własnych słabości. Spacer po krakowskiej starówce dopełnił całości – dał chwilę wytchnienia, możliwość podziwiania piękna i bogactwa kultury, które inspirują i przypominają, jak ważne jest łączenie wysiłku z chwilami radości i refleksji.”
                                                                                                                                                     Magdalena Grala i Dominika Łosiewska  kl. 4 PP

„Wejście na Babią Górę było dużym wyzwaniem, zrobiłam aż 25 tysięcy kroków – mam zakwasy, ale jednocześnie ogromną satysfakcję i dumę, że dałam radę. Kraków zachwycił mnie swoim pięknem. Szkoda tylko, że pobyt tam był taki krótki. Cała wycieczka była wyjątkowa, pełna wrażeń i wspomnień, które na pewno na długo ze mną zostaną.”
                                                                                                                                                    Viktoria Bagińska kl.1PP

„Historie dziewcząt z MOW były poruszające i skłoniły mnie do refleksji nad tym, jak ważne są decyzje, które podejmujemy. (…) Droga na Babią Górę była długa i wymagająca, ale czułam ogromną satysfakcję, że udało mi się wejść na szczyt. Bardzo podobał mi się Kraków, choć szkoda, że byliśmy tam tak krótko, bo chciałabym zobaczyć więcej.”
                                                                                                                                                     Zofia Zalewska kl.1PP

„Wejścia na Mosorny Groń i Babią Górę-były wyzwaniem z powodu trudnych warunków pogodowych, kamienistych tras oraz wysokości obu gór. Ale udało mi się na nie wejść, co jest dla mnie moim osobistym osiągnięciem, które udowodniło mi, że dzięki determinacji i niepoddawaniu się można osiągnąć każdy cel.”
                                                                                                                                                    Martyna Piankowska kl. 4AP

„Podczas wyjazdu mieliśmy okazję poznać poruszające historie dziewczyn z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Radzionkowie, które na co dzień samodzielnie zmagają się z obowiązkami i uczą się odpowiedzialności.
(..)Trudne podejście na Mosorny Groń wymagało wysiłku, lecz na szczycie czekała na nas nagroda: zachwycające widoki, zjazd wyciągiem krzesełkowym i wspólny, wyjątkowo smakujący posiłek. Największą próbą okazała się jednak wyprawa na Babią Górę. Stromą trasę i kapryśną pogodę pokonaliśmy razem, wspierając się wzajemnie. Na samym wierzchołku naszym oczom ukazały się rozległe panoramy, które na długo pozostaną w pamięci (…).”
                                                                                                                                                    Maja Lejman kl.1AM

„Wycieczka w góry była dla mnie niezwykle wartościowym doświadczeniem, nie tylko pod względem rekreacyjnym, ale także wychowawczym. Wizyta w ośrodku wychowawczym dla dziewcząt dała mi wiele do myślenia. Dowiedziałam się, jak wygląda ich codzienność, jakie mają obowiązki i dlaczego niektóre z nich musiały tam trafić. Uświadomiłam sobie, jak ważne są nasze decyzje w życiu i jak mogą one wpłynąć na przyszłość.
Wysiłek podczas wędrówki na Mosorny Groń wynagrodziły piękne widoki, a zjazd wyciągiem był ciekawym i przyjemnym urozmaiceniem. Spotkanie z ratownikami GOPR było inspirujące. Dowiedziałam się jak odpowiedzialna i wymagająca jest ich praca, a jednocześnie jak bardzo potrzebna i pełna poświęcenia. Największym wyzwaniem była jednak wspinaczka na Babią Górę. Droga była trudna i męcząca, ale udało mi się dotrzeć aż na sam szczyt. Byłam z siebie dumna, bo pokonałam swoje zmęczenie i nie poddałam się. Widok z góry był wspaniałą nagrodą za cały wysiłek.
Ta wycieczka nauczyła mnie, że warto stawiać sobie cele i dążyć do ich realizacji mimo trudności. Pokazała też, że każdy wysiłek przynosi satysfakcję, a spotkania z różnymi ludźmi mogą wiele nauczyć i skłonić do refleksji nad własnym życiem.”
                                                                                                                                                      Natalia Mierzejewska kl. 3 PP

„Kraków, zachwycił mnie swoim klimatem pięknymi zabytkami, a także wyjątkową atmosferą na Starym Rynku. W Zawoi i na Mosornym Groniu mogłam poczuć spokój natury, podziwiać piękne górskie widoki i cieszyć się świeżym powietrzem oraz chwilą spędzona w górach. Ta podróż była dla mnie połączeniem bliskości przyrody, co sprawiło, że wspominam ją z dużą radością.”
                                                                                                                                                      Patrycja Długozima 1 AM

„Góry zrobiły na mnie ogromne wrażenie swoją wielkością i pięknem, a także zmiennością pogody, która potrafi być niebezpieczna. Ratownicy górscy wzbudzają mój podziw, ponieważ niosą pomoc w trudnych warunkach i dbają o bezpieczeństwo turystów.”
                                                                                                                                                    Martyna Kołpaczewska kl.1bBW

„Podczas wizyty w MOW zobaczyłyśmy jak różnie mogą potoczyć się ludzkie losy. Dziewczyny które trafiły do tego miejsca najprawdopodobniej miały trudne dzieciństwo i popełniły błędy które zmieniły ich życie. Spotkanie z Panią dyrektor było dla nas lekcją ukazującą, że każdy nasz wybór ma swoje konsekwencje. (…).”
                                                                                                                                                    Nikola Burchart, Natalia Bikowska kl.1 PP

„Wycieczka w góry była dla mnie niezwykłym doświadczeniem, które dostarczyło wielu wrażeń, jak i okazji do przemyśleń.(…) Spotkanie w MOW skłoniło mnie do refleksji nad tym, jak różne mogą być losy młodych ludzi i jak ważne jest podejmowanie dobrych decyzji w życiu.
Wysiłek, który musieliśmy włożyć, aby wspiąć się na górę Mosorny Groń, został wynagrodzony pięknymi widokami. Zjazd wyciągiem dostarczył mi zupełnie innych emocji, uczucia beztroski i radości. Spotkanie z ratownikami GOPR również okazało się bardzo ciekawe. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda ich praca, jak trzeba zachowywać się w górach oraz jak ważna jest odpowiedzialność i przygotowanie podczas górskich wędrówek. Największym wyzwaniem było jednak wejście na Babią Górę. Niestety, z powodu zmęczenia i tego, że źle się poczułam, nie udało mi się dotrzeć na sam szczyt. (…) Góry nauczyły mnie, że nie zawsze liczy się sam efekt, ale też droga, którą przebywamy, doświadczenia i wnioski, jakie z niej wynosimy. Wycieczka była dla mnie niezwykle wartościowa (…). Nauczyła mnie pokory wobec natury, docenienia zdrowia i wysiłku, a także uświadomiła, jak ważne jest wsparcie innych osób w trudnych chwilach.”
                                                                                                                                                        Julia Gryglik kl. 3 PP

„ Wędrówka po górskich szlakach pozwoliła mi podziwiać piękne widoki i poczuć spokój, którego często brakuje na co dzień. Choć marsz był męczący, czułam dużą satysfakcję, że udało się dotrzeć do celu. Podczas wspinaczki na Babią Górę było ciężko, ale piękne krajobrazy i wspólne działanie sprawiły, że wysiłek naprawdę się opłacił. Zrozumiałam wtedy, że wytrwałość i współpraca pomagają osiągać wartościowe cele, a wspólne wędrówki zbliżają ludzi. W Krakowie natomiast zachwyciły mnie zabytki i atmosfera miasta. Spacer po rynku i możliwość poznania historii uświadomiły mi, jak ważne jest dbanie o tradycję i kulturę.”
                                                                                                                                                         Katarzyna Wyszyńska, Maja Kalisz kl.4AP

‎”Dowiedziałyśmy się, że do MOW można trafić nawet za stosunkowo niewielką liczbę nieobecności w szkole.(…) Fajną przerwą od aktywności fizycznej były zajęcia z malarstwa na szkle. Natomiast wartościową lekcją okazało się spotkanie z ratownikami GOPR, którzy opowiedzieli nam na czym polega ich praca , o akcjach ratunkowych oraz jak dobrze i bezpiecznie zaplanować wyjście w góry. (…) Wrócimy do domu z górą wspomnień i myślę, że jeśli dostaniemy taką szansę znowu wejdziemy na górskie szlaki.”
                                                                                                                                                         Marta i Natalia Jurkowskie kl. 3 PP

 

Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka
Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka Beskidzkie klimaty i profilaktyka

gallery2 gallery2    

Kategoria: