Opiekę nad stroną techniczną przedstawienia sprawowali Dawid Daniło i Michał Polkowski z kl. 2AP. Scenariusz uroczystości opracowały Jolanta Wilczewska i Lidia Janowicz.
Wykonawcy wprowadzili słuchaczy w atmosferę wydarzeń poprzedzających datę 11 listopada 1918 roku. Przypomniano najważniejsze powstania narodowe, rozbiory Polski, a także wyeksponowano niewzruszoną wolę walki Polaków o wolność. Zobrazowano sytuację polityczną kraju przed rokiem 1918, m.in. poprzez prezentację multimedialną, przedstawiającą trudną drogę do niepodległości. W widowisku artystyczno – historycznym wykorzystano wiersze C. K. Norwida, K. Baczyńskiego, W. Szymborskiej, nokturny Chopina, muzykę z polskich filmów, pieśń Pierwsza Kadrowa oraz prezentację zdjęć ilustrujących obchody Święta Niepodległości w ciągu ostatnich lat.
Interpretacje muzyczne i recytatorskie uczniów pozwoliły zrozumieć rozterki i uczucia walczących o niepodległość. Polskie pieśni przepięknie zaśpiewane przez Katarzynę Borkowską z klasy 4TŻiUG wprowadziły społeczność szkolną w klimat tego najważniejszego dla nas – Polaków - święta narodowego.
Inscenizacja słowno – muzyczna przypomniała zebranym, że „Ojczyzna się w sercu zaczyna” oraz skłoniła do refleksji nad wolnością, która „nie jest dana raz na zawsze”.
W klimacie Święta Niepodległości nastąpiło podsumowanie projektu edukacyjnego „Śladami Bohaterów”, dotyczącym bohaterskich Polaków walczących o wolną Polskę podczas II wojny światowej.
Pani Elżbieta Wiśniewska przedstawiła wszystkim zgromadzonym informacje o projekcie, w którym pod jej opieką uczestniczyły uczennice naszej szkoły: Katarzyna Bałon i Kinga Ostrowska Podkreśliła, że w ramach projektu uczennice wzięły udział w dwóch spotkaniach warsztatowych, odbywających się w siedzibie organizatora - białostockim oddziale IPN, a we wrześniu w wyjeździe edukacyjnym do Belgii, Holandii i Niemiec, podążając śladami generałów: Stanisława Maczka, Stanisława Sosabowskiego i Stefana „Grota” Roweckiego. Następnie Kinga i Katarzyna przedstawiły społeczności szkolnej w formie prezentacji swoje refleksje i wrażenia z wyjazdu oraz sylwetki poznanych bohaterów.
Obie części spotkania oprócz problematyki łączył motyw muzyczny z filmu „Polskie drogi”.
Dla uczniów uczestniczących w spotkaniu, zarówno w roli wykonawców, jak i widzów, stało się ono ważną lekcją historii kształtującą postawy patriotyczne.
Elżbieta Wiśniewska, Jolanta Wilczewska
![]() |
||||